Nasza Spółka powinna zostać zarejestrowana przez Sąd rejestrowy w terminie do 3 dni roboczych od daty wysłania wniosku. W przypadku Warszawy termin oczekiwania na rejestrację w KRS wynosi średnio 2-3 tygodnie (z powodu bardzo dużego obłożenia). Po zawiązaniu umowy Spółki (u notariusza lub wysyłając podpisaną umowę przez S24) – Spółka już rozpoczyna swoje istnienie i staje się Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Spółką w organizacji. Po rozpoznaniu sprawy przez Referendarza Sądowego i uzyskaniu wpisu w KRS stanie się ona pełną Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (bez dopisku Spółka w organizacji).
Urząd Skarbowy
Jeżeli zakładałeś Spółkę metodą S24 – pamiętaj, że musisz koniecznie złożyć i rozliczyć sam podatek PCC-3.
W przypadku zawiązywania umowy u notariusza – to na nim ciąży obowiązek pobrania od Spółki pieniędzy na podatek PCC-3 od kapitału zakładowego nowo utworzonej Spółki. Jeżeli zrobisz to przez S24 – będziesz musiał sam uzupełnić druk PCC-3 i złożyć do odpowiedniego Urzędu Skarbowego. Najlepiej jest to zrobić zanim Urząd Skarbowy wyśle wezwanie do Spółki (a wyśle na pewno, nie ukryjesz tego!). Bardzo ważne jest dotrzymanie terminu 14 dni – liczone od daty zawiązania Spółki (czyli daty widocznej w Umowie Spółki – jako data zawiązania Spółki, a nie jako data rozpoczęcia działalności gospodarczej!).
Zapamiętaj, że w Urzędzie Skarbowym zawsze zachowanie terminu jest ważniejsze od wpłacenia podatku w terminie.
Po uzyskaniu postanowienia z Sądu o wpisie Spółki do Rejestru Przedsiębiorców, Spółka uzyska numer NIP, REGON i KRS (zostaną one nadane przez poszczególne Urzędy dzięki automatycznemu przesłaniu przez KRS do CRP KEP i rejestru REGON danych o Spółce).
Po otrzymaniu tych numerów należy zajrzeć do Urzędu Skarbowego i złożyć tam formularze:
– NIP-8 (na NIP-8 dokonuje się zgłoszenia numeru rachunku bankowego, w celu jego ujawnienia na tzw. Białej Liście)
– VAT-R (o ile Spółka chce lub ma obowiązek ustawowy bycia płatnikiem podatku VAT)
Opcjonalnie można również złożyć wniosek VAT-EU, o ile Spółka zamierza wykonywać transakcje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług (tzw. WNT – czyli transakcje z krajami z Unii Europejskiej). Jeżeli Spółka nie będzie wykonywała takich transakcji – nie należy składać takiego formularza, bowiem nadanie zostanie numer NIP EU, który nie będzie Spółce do niczego przydatny. Nadanie Spółce numeru NIP EU może wiązać się z dokonaniem czynności sprawdzających, czy Spółka faktycznie wykonuje działalność pod wskazanym adresem.
Znajdź dobre biuro rachunkowe
Istotną kwestią jest odpowiednie biuro rachunkowe, które poprowadzi Twoją księgowość i zajmie się wyliczaniem podatków oraz prowadzeniem wymaganych ewidencji (ich prowadzenie to obowiązek Twojej firmy).
Jako biuro rachunkowe Investment Accounting oferujemy naszym Klientom nowoczesne metody komunikacji i przesyłania dokumentów (załatwiamy wszystko online, bez konieczności fizycznych spotkań). Opis naszego działania z Klientami znajdziesz na stronie: Jak to działa?
Wiemy, że kontakt z Klientem to kluczowa sprawa. O tym, w jaki sposób możesz komunikować się z naszym biurem napisaliśmy w artykule: Jak komunikować się z biurem rachunkowym?
ZUS
Jeżeli zamierzasz zatrudniać pracowników lub podpisywać umowy cywilnoprawne (np. umowa zlecenie, o dzieło) z osobami fizycznymi, lub prowadzisz jednoosobową spółkę z o. o. (czyli taką, w której jest tylko jeden udziałowiec – osoba fizyczna), to możliwe, że musisz dokonać odpowiedniego zgłoszenia do ZUS. Tym zapewne zajmie się wybrane przez Ciebie biuro rachunkowe.
CRBR, BDO, licencje i zezwolenia
Pamiętaj, że Twoja firma może być zobligowana do załatwienia różnych innych formalności prawnych związanych ze startem biznesu. Jako biuro rachunkowe nie zajmujemy się sprawami prawnymi, jednakże Spółka po rejestracji ma obowiązek dokonać zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych do CRBR:
https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/
Termin na dokonanie tego zgłoszenia to 7 dni od daty rejestracji w KRS.
Szczegółowo o CRBR napisaliśmy na naszym blogu w artykule:
CRBR – Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
Może się również okazać, że Twoja firma musi zgłosić się do rejestru firm BDO (firmy produkujące odpady/śmiecie). Szczegółowe informacje w zakresie BDO znajdą Państwo na stronie tego rejestru (jako biuro rachunkowe Investment Accounting nie zajmujemy się sprawami związanymi z odpadami):
https://bdo.mos.gov.pl/ankieta/
Jeżeli prowadzisz działalność regulowaną, co do której potrzebne są licencje lub zezwolenia – koniecznie zadbaj o ich uzyskanie przed rozpoczęciem wykonywania danych czynności.
Podsumowanie – checklista
⬜︎ PCC-3
⬜︎ NIP-8
⬜︎ VAT-R
⬜︎ ZUS
⬜︎ Biuro rachunkowe
⬜︎ CRBR
⬜︎ BDO
⬜︎ licencje i zezwolenia
… i to wszystko, możesz już działać!
ARTYKUŁ OPRACOWAŁ:
Autor: Kamil Jakub Al Janabi
Stanowisko: Główny Księgowy
Dział Płatności i Rozliczeń BlackGroup.pl
————
E-mail: bok@blackgroup.pl