Jeżeli już złożyłem/am PIT za poprzedni rok podatkowy i dokonałem rozliczenia, to czy mogę rozliczyć się “wstecz”?
Tak, w każdym możliwym czasie możesz skorygować złożony PIT za dany rok podatkowy. W przypadku chęci skorzystania z ulgi IPBOX należy najpierw uzyskać indywidualną interpretację podatkową z KIS (wymóg posiadania indywidualnej interpretacji wynika z objaśnień wydanych przez Ministerstwo Finansów w zakresie możliwości korzystania z tzw. ulgi IPBOX). Po uzyskaniu indywidualnej interpretacji należy skorygować PIT dokonując uzupełnienia formularza PIT/IP (załącznik do PITu głównego). PIT główny należy złożyć razem z załącznikiem do właściwego Urzędu Skarbowego.
Jak wygląda procedura korekty zeznania rocznego?
W zależności od (humoru) urzędnika rozpatrującego korektę zeznania rocznego oraz wysokości nadpłaconego podatku PIT Urząd Skarbowy może poprosić o udostępnienie następujących dokumentów:
1. Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (za okres objęty ulgą IPBOX)
2. Ewidencja dodatkowa prowadzona na potrzeby ulgi IPBOX (wydruk PDF lub plik Excel)
3. Wartość wyliczonego na podstawie ewidencji dodatkowej wskaźnika nexus oraz pisemne wyjaśnienie metody wyliczenia wskaźnika nexus
4. Skany umów podpisanych z Kontrahentami (tylko umowy dotyczące ulgi IPBOX)
5. Kopię uzyskanej indywidualnej interpretacji podatkowej (uzyskanej z KIS)
W przypadku bardziej szczegółowych czynności ze strony Urzędu Skarbowego należy liczyć się z prośbą o pisemne wyjaśnienie przyczyny powstania nadpłaconego PIT.
Istnieje również możliwość dokonania tzw. kontroli krzyżowej, która polegać będzie na “przepytaniu” Kontrahenta, z którym współpracujemy na zasadzie B2B. Urząd Skarbowy może zapytać Kontrahenta o szczegółowe prace, jakie zostały wykonane na jego rzecz przez firmę rozliczającą IPBOX. W przypadku rozbieżności między wyjaśnieniem naszego Kontrahenta, a naszym Urząd Skarbowy może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w tej sprawie w celu ustalenia prawidłowego stanu faktycznego i porównania go ze stanem rzeczywistym.
Jak wielkie jest ryzyko kontroli przy rozliczaniu IPBOX?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Większość zależy od (humoru) urzędnika rozpatrującego naszą prośbę o zwrot nadpłaconego PIT. Niestety w praktyce bywa z tym różnie – niektóre Urzędu Skarbowe (szczególnie te “większe”) proszą o standardowe dokumenty (PKPIR, ewidencja dodatkowa oraz interpretacja) i na tym kończą postępowanie wyjaśniające. Są jednak Urzędy Skarbowe, które proszą o wszystkie możliwe dokumenty oraz przeprowadzają tzw. kontrole krzyżowe, przez co czas oczekiwania na zwrot nadpłaconego PIT trwa bardzo długo (nawet 3 miesiące od daty złożenia PIT).
Co zrobić jeśli KIS nie wyda indywidualnej interpretacji podatkowej?
Wszystko zależy od konkretnego przypadku. W razie problemów zachęcamy do bezpłatnej analizy Państwa przypadku przez nasze biuro rachunkowe: KONTAKT Z NAMI (kliknij)
Jeżeli KIS odstąpi od wydania indywidualnej interpretacji podatkowej (np. z powodu braku dotrzymania terminu na uzupełnienie wniosku) – należy ponownie złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Jeżeli KIS negatywnie rozpatrzy wniosek o wydanie interpretacji podatkowej (tj. przedstawione przez nas stanowisko w zakresie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznane zostanie za nieprawidłowe) należy zastanowić się czy na pewno nasz przypadek kwalifikuje się pod możliwość korzystania z ulgi IPBOX i w razie uznania, że powinniśmy mieć prawo rozliczenia się “z ulgą IPBOX” – należy ponownie złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej (przedstawiając stan faktyczny/zdarzenie przyszłe bardziej precyzyjnie) lub odwołać się od wydanej decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (druga opcja jest dużo bardziej czasochłonna – rozpatrywanie sprawy przez Sąd trwa od 6 do nawet 15 miesięcy!).
Czym różni się odstąpienie od wydania indywidualnej interpretacji podatkowej od odrzucenia (negatywnego rozpatrzenia) wniosku?
Bardzo często zgłaszają się do nas osoby, które złożyły już wcześniej wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej i został on rozpatrzony negatywnie (odrzucony) lub KIS odstąpiło od wydania indywidualnej interpretacji podatkowej.
Pisma z KIS napisane są mocno prawniczym żargonem oraz zawierają masę stwierdzeń, które mogą powodować kłopoty z ostatecznym stwierdzeniem jak je interpretować.
Po przesłaniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej do KIS – organ musi zająć stanowisko w sprawie. Jakie są możliwe rozpatrzenia sprawy?
1. Odstąpienie od wydania indywidualnej interpretacji podatkowej (np. jeśli KIS przyśle nam pytania w zakresie złożonego wniosku i nie uzupełnimy wniosku we wskazanym przez organ 7-dniowym terminie lub jeśli prześlemy do KIS odpowiedzi na pytania, ale będą one zbyt mało szczegółowe/precyzyjne)
2. Wydanie pozytywnej interpretacji podatkowej (w takim przypadku na pewno będziemy się cieszyć z pozytywnego rozpatrzenia sprawy)
3. Wydanie częściowo pozytywnej interpretacji podatkowej (np. jeśli zadamy dla KIS kilka różnych pytań i tylko niektóre będą rozpatrzone pozytywnie)
4. Negatywne rozpatrzenie wniosku (uznanie, że nasze stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe/niezgodne z przepisami)
Otrzymałem/am pismo z KIS z masą pytań w zakresie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jak sformułować odpowiedzi na pytania KIS?
Przez ostatnie 2 lata nie zdarzył nam się przypadek, który nie otrzymałby wezwania z pytaniami. Ilość pytań z KIS to zazwyczaj loteria (czasami jest ich kilka, czasami kilkadziesiąt). Rekordowe ilości pytań to nawet 50-60 sztuk. Pytania w zakresie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej formułowane są przez KIS w 100% złożonych wniosków. Pytania są formułowane przez KIS w ramach wezwania do uzupełnienia wniosku (z terminem na przesłanie odpowiedzi 7 dni). Dotrzymanie terminu wskazanego w wezwaniu przez KIS jest bardzo istotne. Jeśli prześlemy odpowiedzi na pytania KIS po wskazanym terminie (termin 7 dni liczony jest od daty odebrania przez nas listu lub od daty doręczenia listu przez ePUAP) to KIS odstąpi od wydania indywidualnej interpretacji podatkowej (przez co całą procedurę będzie trzeba zacząć od początku).
Odpowiedzi na pytania KIS są z reguły najważniejszym i decydującym etapem rozpatrywania naszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
Jako biuro rachunkowe świadczymy usługi kompleksowej obsługi sporządzenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, w tym również formułujemy odpowiedzi na zadane przez KIS pytania. W razie problemów zachęcamy do kontaktu z naszym biurem rachunkowym: KONTAKT (kliknij)
Na pytania z KIS należy odpowiedzieć:
1. Zgodnie z prawdą i nie naginając rzeczywistości.
2. Krótko i precyzyjnie. Jeśli KIS nie wystarczy nasza odpowiedź, to otrzymamy drugie wezwanie z prośbą o doprecyzowanie tego, co napisaliśmy. Nie ma sensu rozpisywać się dłużej niż 2-3 zdania na jedno pytanie.
3. Jeżeli nie chcemy odpowiedzieć na zadane pytanie, co często zdarza się przy pytaniu o treści “czy Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową?” możemy napisać, że odmawiamy udzielenia odpowiedzi na tak zadane pytanie.
Księgowa kolegi powiedziała mi, że posiadanie indywidualnej interpretacji podatkowej wcale nie chroni przed ewentualnymi problemami z Urzędem.
Bardzo często otrzymujemy zapytania z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego mityczna “księgowa kolegi” sądzi inaczej, niż powinna. Dzieje się tak głównie z dwóch przyczyn:
1. Księgowa nie posiada wystarczającego doświadczenia w zakresie doradztwa podatkowego lub procesu uzyskiwania indywidualnej interpretacji podatkowej/rozliczenia IPBOX.
2. Księgowa nie chce brać na siebie odpowiedzialności w razie jeżeli wystąpią problemy z rozliczeniem ulgi IPBOX.
Interpretacja podatkowa nie jest dana “raz na zawsze”. Interpretacja może zostać w przyszłości zmieniona, uchylona przez sąd, może zostać stwierdzone jej wygaśnięcie. Co więcej, urząd skarbowy prowadzący postępowanie podatkowe może nie uwzględnić w swoim rozstrzygnięciu uzyskanej przez podatnika interpretacji. Mimo, że podatnik się do niej zastosował. Gdyby tak się stało, a podatnik się do interpretacji zastosował – to jest chroniony.
Jak chroni interpretacja?
Dzięki posiadaniu indywidualnej interpretacji podatkowej Podatnik może liczyć na:
- zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku (ale tylko w przypadku jeśli interpretacja jest wydana w zakresie czegoś, co będzie; a nie tego, co już było);
- nienaliczanie odsetek za zwłokę;
- brak odpowiedzialności za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe.
Czy jeśli dostanę indywidualną interpretację podatkową i będzie ona pozytywna, to czy jeśli stwierdzę, że nie chcę się do niej zastosować – grożą mi jakiekolwiek konsekwencje?
W polskim systemie prawnym nie ma żadnych kar za samo niezastosowanie się do indywidualnej interpretacji. Interpretacje są po to, żeby chronić podatnika, który się do nich zastosował, a nie po to, żeby karać za samo niezastosowanie się do nich.
Czy posiadanie indywidualnej interpretacji podatkowej jest konieczne?
Zgodnie z wydanymi przez Ministerstwo Finansów Objaśnieniami podatkowymi w zakresie IPBOX rozliczenie ulgi IPBOX jest możliwe po uzyskaniu indywidualnej interpretacji podatkowej. Ministerstwo Finansów wskazuje to wyraźnie w Objaśnieniach Podatkowych strona nr 32 – pkt. 75 wyżej przytoczonych objaśnień.
Potrzebujesz konsultacji w zakresie ulgi IPBOX?
Skontaktuj się z nami!
E-MAIL: bok@blackgroup.pl | INFOLINIA: tel. +48-511-276-074 (PN-PT 10:00-15:30)
.
.
ARTYKUŁ OPRACOWAŁ:
Autor: Kamil Jakub Al Janabi
Stanowisko: Główny Księgowy
Kancelaria Podatkowa BLACK GROUP – BIURO RACHUNKOWE BIAŁYSTOK
————
TELEFON: +48 511-276-074
E-mail: bok@blackgroup.pl