Chcesz przejść z innego biura rachunkowego do nas? Sprawdź jakich dokumentów potrzebujemy od Twojej poprzedniej księgowej… 🙂
Chcesz przenieść się z innego biura rachunkowego? DAJEMY RABAT! Za pierwszy miesiąc zapłacisz tylko 1 zł netto + pomoc przy przenosinach za 0 zł -> Skontaktuj się z nami!
UWAGA! Pamiętaj, że Twoje poprzednie biuro rachunkowe ma obowiązek przechowywania wszystkich poniższych dokumentów i musi wydać je na Twoje polecenie. Jeżeli brakuje Ci jakichkolwiek dokumentów – skontaktuj się z nami.
Rodzaj potrzebnych dokumentów do prawidłowego i pełnego przejęcia księgowości w trakcie trwania roku podatkowego (roku obrachunkowego = roku obrotowego) zależy od formy prawnej Państwa firmy. Poniżej przedstawiamy szczegóły dla każdego rodzaju działalności gospodarczej.
UWAGA! Jeśli Twoje poprzednie biuro rachunkowe korzystało z programu księgowego firmy: RAKS SQL, Comarch XL, Symfonia, enova365 – poproś o wygenerowanie bazy danych z ich programu. Do rozpoczęcia współpracy z naszym biurem wystarczy przesłanie tej bazy (dzięki temu proces przenosin przebiegnie szybciej).
PEŁNA KSIĘGOWOŚĆ (SPÓŁKI, FUNDACJE)
Dokumenty najbardziej istotne są pogrubione. Wymagamy ich bezwzględnie.
– umowa spółki
– plan kont (na ostatni dzień współpracy z danym biurem)
– tabela amortyzacyjna (z widocznymi odpisami miesięcznymi oraz wartością początkową)
– ewidencja środków trwałych (jeśli to ten sam dokument co tabela amortyzacyjna – można pominąć)
– ostateczne wersje złożonych deklaracji VAT (pliki JPK XML + ewentualne wizualizacje PDF) + UPO
– zestawienie obrotów i sald na ostatni dzień współpracy z danym biurem – PLIK EXCEL (XLSX)
– zestawienie analitycznych zapisów na kontach wynikowych i bilansowych na ostatni dzień współpracy z danym biurem (tzw. dziennik księgowań) – PLIK EXCEL (XLSX)
Dokumenty mniej istotne – ale je również powinni Państwo otrzymać z poprzedniego biura:
– polityka rachunkowości
– ostateczne wersje złożonych deklaracji VAT UE + UPO
– złożony formularz CIT za ostatni rok obrotowy (w przypadku prowadzenia działalności dłużej niż rok wymagamy CITów za 5 ostatnich lat) + UPO
– deklaracje PIT-4 (za wszystkie lata które prowadziło dane biuro)
– deklaracje PIT-11 (za wszystkich pracowników, za wszystkie lata które prowadziło dane biuro)
– rejestr zakupu oraz sprzedaży, który jest do rozliczenia w następnych okresach rozliczeniowych (czyli faktury sprzedaży/zakupu, które zostały zaksięgowane w podatku dochodowym ale są do rozliczenia w kolejnych okresach)
– rejestr nieopłaconych faktur zakupu (na dzień zakończenia współpracy z danym biurem)
– rejestr nieopłaconych faktur sprzedaży (na dzień zakończenia współpracy z danym biurem)
– bilans początkowy na pierwszy dzień danego roku podatkowego (bieżący rok)
– pełne sprawozdanie z tabelą podatkową (tj. wskazanie różnicy między wynikiem podatkowym a bilansowym – wyjaśnienie z czego wynika, wyliczenie)
– sprawozdania finansowe jeśli były sporządzane (kopia wszystkich ostatecznych wersji sprawozdań) – pliki XML
– wydruki z księgi za poszczególne zamknięte okresy rozliczeniowe tj. dziennik + obroty i salda – PLIKI PDF
SPRAWY KADROWE – jeśli występowali pracownicy:
– akta osobowe
– karty wynagrodzeń
– listy płac
– rachunki do umów cywilnoprawnych
– baza płatnika lub papierowe wersje złożonych deklaracji
– kopie deklaracji ZUA/ZWUA
– tabelę prezentującą aktualne zatrudnionych pracowników (imię, nazwisko, pesel, adres, od kiedy – do kiedy, rodzaj umowy, warunki płacowe)
KPIR (KSIĄŻKA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW) / RYCZAŁT – JEDNOOSOBOWE DZIAŁALNOŚCI
– wydruki z KPiR z całego okresu rozliczanego przez dane biuro rachunkowe,
– rejestry VAT zakupów i sprzedaży,
– wszelkie ewidencje: środków trwałych, wyposażenia, przebiegu pojazdu,
– deklaracje rozliczeniowe ZUS,
– deklaracje podatkowe (np. VAT-7, VAT-7K) oraz potwierdzenia ich wysłania,
– struktury JPK wraz potwierdzeniem wysyłki,
– dokumentację związaną z kadrami i płacami,
– faktury, rachunki, wyciągi bankowe, potwierdzenia zapłaty należności, umowy,
– wszystkie inne dokumenty przekazane do biura rachunkowego
PRZENOSINY – KROK PO KROKU:
- Wypowiedz umowę dla obecnego biura rachunkowego
Pamiętaj żeby sprawdzić z jakim okresem wypowiedzenia możesz ją wypowiedzieć. Czasami proces przenosin może potrwać do 30 dni. - Podpisz umowę z naszym biurem rachunkowym BlackGroup.pl
Po podpisaniu umowy pomagamy w zdobyciu dokumentów od poprzedniego biura rachunkowego i całym procesie przenosin za 0 zł. - Zaktualizuj swój wpis w CEIDG
Jeśli nie wiesz co konkretnie i gdzie zmienić – pomożemy za darmo! - Odbierz dokumenty od poprzedniego biura rachunkowego.
UWAGA! Twoje poprzednie biuro rachunkowe powinno sporządzić protokół odbioru, w którym potwierdzą oni m.in., że dokumentacja jest kompletna. Następnie wszystkie uzyskane dokumenty należy przekazać do naszego biura.