Zawieszenie spółki z o. o.
Zawieszenie i likwidacja to pojęcia zupełnie różnie. Wiele osób utożsamia je ze sobą, co jest błędem. Poniżej prezentujemy porównanie tych dwóch procesów oraz wskazujemy jakie są przesłanki ku temu, aby takowy proces rozpocząć.
Co musisz zrobić przed rozpoczęciem zawieszania spółki?
Przemyśl, czy widzisz perspektywy do dalszego prowadzenia Spółki. Jeśli definitywnie chcesz zakończyć działalność i wykreślić Spółkę z Rejestru Przedsiębiorców – powinieneś zlikwidować spółkę, nie robiąc zawieszenia. Jeśli natomiast widzisz perspektywy dalszej działalności w przyszłości, ale z pewnych powodów chcesz zrobić “przerwę”, to najlepiej będzie zawiesić działalność Spółki.
Aby zawiesić Spółkę należy:
1. Zwołać Zgromadzenie Wspólników (Udziałowców) w celu podjęcia uchwały zgromadzenia wspólników w zakresie zawieszenia Spółki.
2. Zgłosić podjętą uchwałę do KRS poprzez zmianę wpisu w KRS (elektronicznie).
Wniosek o zawieszenie Spółki nie podlega żadnym opłatom, robi się to całkowicie za darmo!
3. Zawieszenie Spółki należy zgłosić również do Urzędu Skarbowego.
O czym należy pamiętać podczas zawieszenia Spółki?
1. Spółkę można zawiesić na max. 24 miesiące. Po upływie 24 miesięcy należy odwiesić działalność Spółki lub podjąć kolejną uchwałę o dalszym zawieszeniu Spółki – składając ponownie wniosek o zmianę do KRS.
2. Spółka nie może w trakcie zawieszenia działalności świadczyć usług, sprzedawać towarów ani wykonywać jakiejkolwiek innej działalności gospodarczej, oprócz sprzedaży majątku, który posiada (wyposażenie, środki trwałe, itd.).
Jakie obowiązki ciążą na Spółce w trakcie zawieszenia działalności?
1. Spółka nie ma obowiązku składania miesięcznych deklaracji podatkowych (np. JPK_v7), pod warunkiem, że nie wykonała transakcji opodatkowanych (np. sprzedaż towarów/wyposażenia).
Pamiętaj jednak, że w przypadku deklaracji VAT jeśli Spółka nie złoży deklaracji podatkowych przez kilka kolejnych miesięcy lub złoży zerowe deklaracje podatkowe – urząd skarbowy wykreśli Spółkę z rejestru podatników VAT czynnych. Oznacza to, że przed rozpoczęciem działalności Spółka będzie zmuszona do ponownej rejestracji jako podatnik VAT czynny.
2. Spółka musi złożyć po danym roku podatkowym deklarację CIT. Niezłożenie deklaracji będzie wykroczeniem skarbowym (mandat).
3. Spółka musi sporządzić sprawozdanie finansowe (po zakończeniu roku podatkowym) i złożyć je do KRS.
Dopuszczenie do niesporządzenia sprawozdania finansowego to przestępstwo (obowiązek dopilnowania formalności leży w kompetencji kierownika jednostki – odpowiada za to Zarząd Spółki).
Zawieszenie i likwidacja to pojęcia zupełnie różnie. Wiele osób utożsamia je ze sobą, co jest błędem. Poniżej prezentujemy porównanie tych dwóch procesów oraz wskazujemy jakie są przesłanki ku temu, aby takowy proces rozpocząć.
Likwidacja spółki z o. o. - jak to wygląda krok po kroku?
1. Likwidacja Spólki trwa od 6 do 7 miesięcy – w prostych przypadkach, czyli w takich, w których Spółka nie ma zadłużenia i ma wszystko opłacone (podatki, należności i zobowiązania). Najpierw składa się wniosek do KRS wraz z wnioskiem do MSIG o ogłoszenie i otwarcie likwidacji – koszt takich wniosków to około 350 zł za wniosek do KRS i około 400 zł za wniosek do MSIG. Potrzebne będą do tego:
– uchwała o wyznaczeniu likwidatorów (z reguły likwidatorem zostaje członek zarządu)
– uchwała o otwarciu likwidacji spółki
2. Biuro rachunkowe prowadzące księgowość Spółki musi sporządzić tzw. bilans otwarcia likwidacji.
3. Od daty opublikowania w MSIG ogłoszenia o otwarciu likwidacji Spółki liczy się termin 6 miesięcy, w których Spółka jest “w likwidacji”. W tym czasie likwidatorzy Spółki powinni spłacić wszystkie zobowiązania, zakończyć bieżące interesy firmy, rozliczyć się z urzędami, zamknąć konta bankowe, itd. Tego terminu 6-miesięcznego niestety nie da się przyspieszyć, jest to termin ustawowy i niestety przez to proces likwidacji prostego podmiotu (takiego, który nie posiada zadłużenia) ulega znacznemu wydłużeniu.
4. Po upływie 6-miesięcy i zakończeniu wszystkich spraw, Spółka może podzielić pozostały majątek pomiędzy udziałowców i ostatecznie zakończyć działalność – trzeba wtedy sporządzić sprawozdanie likwidacyjne na dzień poprzedzający dzień podzielenia majątku Spółki (również wtedy gdy Spółka nie posiada żadnego majątku).
5. Biuro rachunkowe prowadzące księgowość Spółki musi sporządzić tzw. sprawozdanie likwidacyjne.
6. Po zaakceptowaniu sprawozdania likwidacyjnego Likwidatorzy powinni powinni złożyć wniosek do KRS o wykreślenie podmiotu z KRS.
Podsumowując koszty likwidacji Spółki wyglądają następująco:
– 400-1000 zł – sprawozdanie otwierające likwidację,
– 350 zł – wniosek do KRS o otwarcie likwidacji,
– 400 zł – wniosek do MSIG w celu publikacji ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli do zgłaszania wierzytelności
Następnie po upływie 6 miesięcy:
– 400-1000 zł – sprawozdanie kończące likwidację,
– 350 zł – wniosek do KRS o wykreślenie podmiotu.
Podsumowując... likwidować, czy zawiesić?
ZAWIESZENIE
- Tańszy proces z powodu braku kosztów (zmiana w KRS jest bezpłatna, a uchwałę możesz podjąć w systemie KRS S24).
- CEL: chwilowa przerwa w działalności
- PRZYCZYNA: chęć “odpoczynku” od prowadzonej działalności
- KOSZTY: 0 zł
- UWAGA – zawieszenie podmiotu nie powoduje, że nie trzeba spłacać zobowiązań firmy (o ile Spółka takie posiada). Ponadto jeśli Spółka stanie się niewypłacalna w trakcie trwania zawieszenia, to należy sprawdzić przesłanki ku złożeniu wniosku o upadłość.
LIKWIDACJA
- Droższy i bardziej skomplikowany proces, trwający minimum 7 miesięcy, mający na celu całkowite wykreślenie Spółki z KRS.
- CEL: całkowite unicestwienie podmiotu (wykreślenie z KRS)
- PRZYCZYNA: brak dalszych perspektyw prowadzenia działalności
- KOSZTY: od 1900 zł do 3100 zł (kwota zależna od wynagrodzenia biura rachunkowego za sporządzenie sprawozdań likwidacyjnych)
- Likwidacja może być procesem skomplikowanym, jeżeli na firmie ciążą długi. Nie da się zlikwidować podmiotu, który ma niespłacone wierzytelności – najpierw będzie trzeba je spłacić (w trakcie prowadzonej likwidacji), a jeżeli Spółka stanie się niewypłacalna to dodatkowo dojdzie konieczność złożenia wniosku o upadłość, co niesie ze sobą kolejne koszty do poniesienia.
- UWAGA – likwidacja podmiotu, który posiada wierzytelności nie sprawi, że członkowie zarządu nie będą ponosić odpowiedzialności za długi Spółki. Jeśli Spółka stanie się niewypłacalna, to należy sprawdzić przesłanki ku złożeniu wniosku o upadłość.