Czy Twój księgowy poinformował Cię, że od faktury wystawionej przez Facebooka na 1000 złotych możesz zapłacić dodatkowo kilkaset złotych podatków? Czy wiesz, że zaliczenie tej faktury w koszty może okazać się niemożliwe? Czy Twoje biuro rachunkowe poinformowało Cię o konieczności rejestracji do VAT-UE, nawet jeśli nie jesteś czynnym VAT-owcem?
Import usług, a VAT
Import usług to bardzo często spotykany temat podczas rozliczania podatku VAT. Może się okazać, że Twoja firma nie jest VATowcem (np. jest zwolniona z VAT), jednak będzie musiała opłacić VAT od… zakupu usługi, jaką jest reklama na Facebooku lub przez Google Ads.
Obligatoryjna rejestracja do VAT-UE
Trzeba pamiętać, że dokonując importu usług (czyli zakupu usługi reklamowej od podmiotu spoza Polski) należy dokonać rejestracji do VAT-UE. W tym celu należy w formularzu VAT-R wypełnić część C.3 – aby określić zamiar dokonywania czynności, które będą powodem rejestracji jako podatnika VAT-UE. [1]
Trzeba pamiętać, że jeżeli Twoja firma nie jest czynnym podatnikiem VAT, to rejestracja do VAT-UE nie musi wiązać się z rejestracją do „polskiego” VATu. Można zarejestrować się do VAT-UE bez konieczności rejestracji jako podatnik VAT czynny (tzw. vatowiec).
Czy muszę płacić VAT od zakupu usług reklamowych?
Facebook, czy Google dla podmiotów biznesowych (firm) nie nalicza podatku VAT do faktury, którą wystawia za swoje reklamy. Oznacza to, że samodzielnie należy obliczyć podatek VAT.
W przypadku czynnego podatnika VAT: [2]
Podatek VAT doliczamy do faktury i wykazujemy w deklaracji jako podatek VAT należny; a następnie mamy możliwość (prawo) do odliczenia podatku VAT należnego, tj. wykazujemy go również jako podatek VAT naliczony. W ten sposób rozliczamy podatek VAT należny i naliczony jednocześnie w tej samej kwocie, w skutek czego wychodzimy “na zero”. Naszym obowiązkiem jest złożenie deklaracji JPK_v7 oraz rozliczenie importu usług w miesiącu, w którym do niego doszło (tj. ma znaczenie dzień ZAKUPU usługi, a nie dzień WYSTAWIENIA/OTRZYMANIA faktury).
W przypadku podatnika VAT zwolnionego: [3]
Podatek VAT doliczamy do faktury i wykazujemy w deklaracji jako podatek VAT należny. Jest to niekorzystne zdarzenie podatkowo, ponieważ VAT musimy doliczyć do faktury i zapłacić go do właściwego urzędu skarbowego (tak, podatek płacimy do polskiego fiskusa!).
Podatek u źródła, a reklamy od Facebooka i Google?
Ustawy o podatkach dochodowych zobowiązują Cię do zapłaty podatku w wysokości 20% przychodu z tytułu usług reklamowych, osiąganego przez podmiot, który nie jest polskim rezydentem podatkowym. Jeżeli więc płacisz za reklamy spółkom Facebooka lub Google, które nie mają siedziby i zarządu w Polsce, ciąży na Tobie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od przychodów osiąganych przez Facebooka lub Google. Odzyskanie tych środków od międzynarodowych gigantów IT może okazać się niełatwe, mimo iż wspomniany podatek płacony jest przecież w ich imieniu. Może się więc okazać, że nie uda Ci się odzyskać wartości podatku i obciąży on Ciebie.
Czy muszę płacić podatek u źródła od reklam z Facebooka i Google?
Przepisy dają Ci jednak możliwość odwołania się do stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W zależności od umowy z danym krajem możesz zastosować inną stawkę opodatkowania lub nie pobierać podatku. To do jakiej umowy musisz sięgnąć, uzależnione jest od miejsca rezydencji podatkowej Twojego kontrahenta. W przypadku Facebooka i Google najczęściej spotykaną sytuacją będzie wystawienie faktury przez podmiot zarejestrowany w Irlandii. Należy wtedy sięgnąć do zapisów odpowiedniej umowy między Irlandią a Polską. Pamiętajmy jednak, że mówimy o wielkich międzynarodowych korporacjach – wystawcą nowych faktur szybko może okazać się podmiot zarejestrowany w innym kraju.
Warunkiem skorzystania z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest posiadanie certyfikatu rezydencji podatkowej naszego kontrahenta – w tym przypadku Facebooka lub Google – celem potwierdzenia miejsca jego siedziby dla celów podatkowych. Każdego roku wymagany jest aktualny certyfikat podatkowy.
Międzynarodowe korporacje niechętnie zaprzątają sobie głowę wysyłaniem oryginałów swoich certyfikatów na żądanie mniejszych kontrahentów. Dlatego też niemal niemożliwym wydaje się wejście w posiadanie papierowego oryginału takiego certyfikatu.
W przypadku importu usług reklamowych możesz jednak stosować kopie tych certyfikatów, o ile kwota wypłacanych na rzecz tego samego podmiotu należności nie przekracza 10 000 zł w roku podatkowym (dla podatników PIT) lub kalendarzowym (dla podatników CIT), a informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.
Jeśli więc posiadasz kopię certyfikatu rezydencji podatkowej Facebooka lub Google, a informacje z niej wynikające nie budzą opisanych wyżej wątpliwości, możesz się nią posługiwać do kwoty 10 000 zł rocznie. Powyżej tej kwoty konieczne będzie posługiwanie się oryginałem certyfikatu.
Jaką deklarację składa się w związku z podatkiem u źródła?
Obowiązki informacyjne ciążą na Tobie jako płatniku, zarówno w sytuacji, gdy pobierasz podatek u źródła, jak i w sytuacji, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie masz obowiązku poboru podatku. Z racji tego, że Facebook i Google są podatnikami CIT, musisz wysłać urzędowi skarbowemu informację roczną IFT-2R, a na wniosek podatnika również informację IFT-2. Zarówno jedną, jak i drugą informację należy przesłać także podatnikowi, którego ona dotyczy. [4]
W przypadku pobrania przez Ciebie podatku u źródła musisz dodatkowo złożyć w urzędzie skarbowym deklarację CIT-10Z.
Wybierz dobre biuro rachunkowe do współpracy
Jeżeli korzystasz z takich reklam, lecz nie wiedziałeś o którymkolwiek z omawianych tu problemów, wydaje się, że istnieją dwie możliwości dotyczące problemów we współpracy z Twoim biurem rachunkowym lub działem księgowości w Twojej firmie.
1. Twoja księgowość nie informuje Cię o potencjalnych zagrożeniach oraz możliwościach, które przed Tobą stoją, mimo że o nich wie. Być może nie wynika to z braku wiedzy merytorycznej jej pracowników, lecz z problemów komunikacyjnych. Skoro jednak nie wiesz co może Cię spotkać, jak temu zapobiec lub jakie rozwiązania masz do wyboru, trudno o skuteczne, sprawne i świadome podejmowanie przez Ciebie decyzji zarządczych. Nawet, jeśli wszystko w Twoich rozliczeniach podatkowych się zgadza, z pewnością chcesz mieć kontrolę nad tym co dzieje się z Twoją działalnością. Bez odpowiedniej komunikacji z biurem rachunkowym lub zatrudnionym przez Ciebie księgowym może okazać się to niemożliwe.
2. Być może Twoja księgowość nie jest świadoma zagrożeń! Co za tym idzie może rozliczać Cię niepoprawnie, a to może skończyć się przykrą i niełatwą rozmową z organami skarbowymi oraz koniecznością uiszczenia powstałych zaległości podatkowych wraz z ustawowymi odsetkami. Lepiej nie myśleć co stałoby się, gdyby powstałe w ten sposób zobowiązania zaciążyły na Twojej płynności finansowej. Tym bardziej w kryzysie ekonomicznym wywołanym pandemią koronawirusa.
Niezależnie od tego jaka jest prawda, powinieneś wiedzieć jakie obowiązki podatkowe na Tobie ciążą. Zminimalizuje to ryzyko prowadzenia przez Ciebie działalności. Dlatego też nasi księgowi dokładają najwyższych starań, by informować naszych klientów o wszystkich ciążących na nich obowiązkach. Tu oczywiście konieczna jest obustronnie dobra komunikacja. Niemniej jednak, robimy wszystko co w naszej mocy, by informować klienta o wszystkich obowiązkach publicznoprawnych, co do których wiemy, że powinien jej wypełnić. Bardzo dużą wagę przykładamy bowiem do zbadania potrzeb naszych klientów już na etapie wstępnych konsultacji. Umożliwia to skuteczniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie działalności po przekazaniu nam prowadzenia księgowości.
Dlaczego BlackGroup.pl?
Warto zadbać na samym starcie o wybranie dobrej kancelarii podatkowej do współpracy, które wyliczy bieżące podatki do zapłacenia oraz pomoże w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów prawno-podatkowych. Jako biuro rachunkowe Black Group oferujemy naszym Klientom nowoczesne metody komunikacji i przesyłania dokumentów (załatwiamy wszystko online, bez konieczności fizycznych spotkań). Opis naszego działania z Klientami znajdziesz na stronie: Dlaczego my?
Wiemy, że kontakt z Klientem to kluczowa sprawa. O tym, w jaki sposób możesz komunikować się z naszym biurem napisaliśmy w artykule: Jak komunikować się z biurem rachunkowym?
Podstawa prawna:
[1] – Art. 97 w związku z art. 28b i art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535, z późn. zm. (dalej: Ustawa o VAT)
[2] – Art. 99 ust. 1-3 Ustawy o VAT.
[3] – Art. 99 ust. 9 w związku art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT.
[4] – Art. 26 ust. 3 pkt 2, ust. 3b i 3d Ustawy o CIT.
ARTYKUŁ OPRACOWAŁ:
Autor: Kamil Jakub Al Janabi
Stanowisko: Główny Księgowy
Dział Płatności i Rozliczeń BlackGroup.pl
————
E-mail: bok@blackgroup.pl