SANKCJE W PODATKACH DOCHODOWYCH OD 01.01.2020
Przypominamy, że już od stycznia zaczną obowiązywać sankcje w podatkach dochodowych związane z niewypełnianiem przez podatników obowiązków wynikających z Białej Listy i MPP.
Przypominamy, że jako biuro rachunkowe nie ponosimy odpowiedzialności za dokonywane przez Państwa płatności – osoba zlecająca przelew ma obowiązek sprawdzenia, czy rachunek bankowy znajduje się na Białej Liście. UWAGA! Przepis stosuje się tylko do FIRM-VATOWCÓW. Jeżeli dana firma nie jest czynnym podatnikiem VAT to rachunek nie musi znajdować się na Białej Liście.
Zgodnie z art.22 p ustawy o PIT oraz 15d ustawy o CIT podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (15 000 zł):
1) została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub
2) została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, lub
3) pomimo zawarcia na fakturze wyrazów “mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności określonego w art. 108a ust. 1a tej ustawy.
Podsumowując podatnicy, którzy dokonają przelewu za transakcję opiewającą na co najmniej 15 000 zł z pominięciem rachunku bankowego wskazanego na tzw. Białej Liście podatników (dla podmiotu będącego VATowcem), nie będą mogli zaliczyć tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Wyjątkiem jest sytuacja, w której zawiadomią właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego (właściwego dla wystawcy faktury) o tym fakcie w ciągu 3 dni od dnia zlecenia przelewu.
Podatnicy nie zaliczą również do KUP wydatku, który nie został opłacony mechanizmem podzielonej płatności, mimo takiego obowiązku.
Zapłata na rachunek inny niż w wykazie podatników od 01.01.2020
Przypomnijmy, iż od 1 stycznia 2020 biała lista i sankcje w podatkach dochodowych dotyczą podatników VAT. Jednocześnie literalnie przepisy wskazywały, iż jeśli nie ma rachunku na białej liście od sankcji w podatku dochodowym można się uchronić składając zawiadomienie o przelewie na taki rachunek. A zatem po kolei, co należy zrobić?
- jeśli dokonujemy płatności na rachunek inny niż w wykazie musimy w ciągu 3 dni od zlecenia przelewu powiadomić o tym US właściwy dla wystawcy faktury
- dla zachowania terminu możemy też złożyć zawiadomienie do naszego US, a on przekaże zgodnie z właściwością
- zawiadomienie składamy na druku który na dzień dzisiejszy oczekuje na podpis Ministra, ale na pewno do 31.12.2019 zostanie podpisany. Poniżej link.
- jak wskazują objaśnienia podatkowe z 20 grudnia 2019 nie ma obowiązku zawiadamiania wielokrotnego o przelewaniu na rachunek spoza wykazu. Tak więc jeśli nasz wystawca ma rachunek poza wykazem i wystawił nam raz fakturę, zawiadomiliśmy o tym US, płacąc mu kolejną fakturę na ten rachunek spoza wykazu możemy nie zawiadamiać już US. Wynika to wprost z objaśnień podatkowych.
Prosimy pamiętać, że przepisy dotyczące białej listy podatników dotyczą jedynie firm będących czynnymi podatnikami VAT.
DYREKTYWA 2018/1910 – pakiet Quick Fixes (dotyczy: VATowców, handlujących międzynarodowo)
Dyrektywa 2018/1910 wprowadza nowe regulacje w zakresie:
· procedury magazynu typu call-off stock,
· transakcji łańcuchowych,
· warunków niezbędnych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Obecnie trwają intensywne prace legislacyjne w zakresie implementacji tej dyrektywy, które jednak nie zostaną zakończone przed dniem 1 stycznia 2020 r.
W związku z tym na stronie ministerstwa finansów opublikowano komunikat w sprawie sposobu postępowania w okresie przejściowym (do momentu wejścia w życie przepisów).
https://www.gov.pl/web/finanse/implementacja-dyrektywy-20181910-dot-tzw-pakietu-quick-fixes
Brak oznaczenia na fakturze MPP a obowiązek dokonania korekty faktury
Jak podaje Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 23.12.2019 jeżeli faktura objęta obligatoryjnym MPP nie posiada odpowiedniej adnotacji o MPP:
– wystawca faktury powinien wystawić fakturę korygującą lub
– nabywca może wystawić notę korygującą do faktury
Równocześnie należy pamiętać, iż mimo, iż faktura nie posiada takiej adnotacji, nabywca jest zobowiązany do zapłaty faktury z zastosowaniem MPP jeśli podlega ona takiemu obowiązkowi. W relacjach biznesowych jeśli sprzedawca zauważy błąd może poinformować od razu nabywcę, że popełnił błąd w wystawianej fakturze i podlega ona obowiązkowi MPP nim jeszcze wystawi fakturę korygującą do niej.
MIKRORACHUNEK PODATKOWY
PODATKI ZA GRUDZIEŃ PŁACIMY ZGODNIE ZE STARYM SCHEMATEM.
PODATKI ZA STYCZEŃ PŁACIMY NA SWÓJ MIKRORACHUNEK PODATKOWY.
Generator mikrorachunku podatkowego:
https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego/
Z dniem 1.01.2020 podatek PIT, CIT, VAT zarówno przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne zapłacą wyłącznie na indywidualny rachunek podatkowy.
Przelewy zlecone (lub z datą realizacji po 1.01.2020) na konto właściwych urzędów skarbowych zostaną odrzucone i nie będzie możliwa ich realizacja.
PODATKI ZA STYCZEŃ PŁACIMY W LUTYM NA SWÓJ MIKRORACHUNEK PODATKOWY!
Mikrorachunek generuje się w dowolnej porze, w dowolnej ilości 24h przez 7 dni w tygodniu.
Mikorachunek generuje się po podaniu swojego indentyfikatora przelewu:
– PESEL, jeśli jesteś osobą fizyczną:
- nie prowadzisz działalności gospodarczej
- lub nie jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT
– NIP, jeśli:
- prowadzisz działalność gospodarczą lub jesteś podatnikiem VAT
- lub jesteś płatnikiem podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub zdrowotne
Pracownicy nie muszą podawać mikrorachunku pracownicy swoim pracodawcom. Pracodawcy korzystają z własnych mikrorachunków jako płatnicy, dokonując wpłat za wszystkich pracowników.
Dodatkowo:
- zwroty nadpłat i podatków będą realizowane na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunek podany w zeznaniu,
- zapłata zaległych podatków, z lat ubiegłych również musi być wpłacona na mikrorachunek,
- podatki inne niż PIT, CIT i VAT, wpłacamy na dotychczasowych zasadach, czyli na rachunki podatkowe urzędów skarbowych.
Jeśli rozliczamy się wspólnie z małżonkiem podajemy wpłaty podatków dokonujemy na mikrorachunek podatnika, a nie małżonka.
Zmiany w Ordynacji podatkowej – dotyczące zaległości podatkowych
Od 1 stycznia 2020 roku ulegnie zmianie brzmienie art.62 Ordynacji podatkowej. Z nowego brzmienia artykułu wynikać będzie, że jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania podatkowe, których termin płatności upłynął to dokonaną wpłatę zalicza się na poczet zaległości podatkowej o najwcześniejszym terminie płatności we wskazanym przez podatnika podatku (…).
ZMIANY dotyczące procesu zamykania RACHUNKU VAT w BANKU
Jeżeli podatnik zamyka rachunek rozliczeniowy w banku, to automatycznie zamykany jest również rachunek VAT. Zgromadzone środki z rachunku VAT przekazywane są na inny rachunek VAT w tym banku. W przypadku braku innego rachunku VAT, podatnik może ubiegać się o uwolnienie środków przez organ podatkowy. Zgodnie z art. 108b ust. 1 i 4 ustawy o VAT, podatnik może zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zgody na przekazanie środków zgromadzonych na wskazanym przez podatnika rachunku VAT na wskazany przez niego rachunek bankowy albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony ten rachunek VAT.
Zgodnie zaś z art. 62e prawa bankowego
W przypadku niewskazania przez posiadacza rachunku VAT innego rachunku VAT prowadzonego w tym samym banku, bank przed zamknięciem rachunku VAT:1)uznaje rachunek rozliczeniowy, dla którego otwarty jest ten rachunek VAT tego posiadacza, kwotą środków zgromadzonych na rachunku VAT, na dzień zamknięcia rachunku VAT – zgodnie z informacją o postanowieniu, o której mowa w art. 108b przekazanie środków zgromadzonych przez podatnika rachunku VAT na inny rachunek ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo
2)dokonuje przekazania środków pieniężnych, zgromadzonych na rachunku VAT na dzień zamknięcia tego rachunku, na prowadzony w tym samym banku wyodrębniony rachunek niebędący rachunkiem rozliczeniowym, służący identyfikacji posiadacza rachunku VAT (rachunek techniczny) – jeżeli na dzień rozwiązania umowy rachunku rozliczeniowego, dla którego prowadzony jest ten rachunek VAT, nie posiada informacji o postanowieniu, o której mowa w art. 108b przekazanie środków zgromadzonych przez podatnika rachunku VAT na inny rachunek ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
ZMIANY dot. wpłaty zajętej wierzytelności na rachunek bankowy komornika sądowego lub organu egzekucyjnego (brak obowiązku sprawdzenia rachunku na Białej Liście)
Ministerstwo Finansów 20 grudnia 2019 opublikowało objaśnienia podatkowe dotyczące Białej Listy. MF odniosło się do płatności dokonywanych przez ubezpieczycieli, rachunków cesyjnych czy też rachunków prowadzonych przez banki zagraniczne. Podało również wytyczne co do płatności na rzecz komorników, organów egzekucyjnych.
“Obowiązek sprawdzania, czy wskazany rachunek do zapłaty widnieje w Wykazie nie dotyczy płatności z tytułu zajętej przez komornika lub organ egzekucyjny wierzytelności. W takiej sytuacji dokonywana na rzecz komornika sądowego lub organu egzekucyjnego płatność nie stanowi zapłaty za nabyte towary lub usługi. W tym przypadku, w miejsce obowiązku zapłaty kontrahentowi za nabyte towary lub usługi wstępuje nowy tytuł płatności – realizacja zajęcia wierzytelności. Realizując zajęcie wierzytelności podatnik (nabywca) nie będzie miał obowiązku sprawdzania, czy wskazany przez komornika sądowego lub organ egzekucyjny rachunek został zamieszczony w Wykazie, gdyż płatność nie dotyczy transakcji określonej w art. 19 ustawy z 10 dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców za dostawę towarów lub świadczenie usług potwierdzonych fakturą wystawioną przez podatnika VAT czynnego. Mamy w tym przypadku do czynienia ze szczególnym charakterem relacji prawnej, który decyduje o braku konieczności dokonania sprawdzenia Wykazu przez nabywcę.”
REMANENT 2019/2020 – obowiązek każdej firmy!!! (dotyczy każdej firmy)
Celem spisu z natury jest korygowanie kosztów o wartość niesprzedanych zapasów. Służy to korygowaniu kosztów uzyskania przychodu – realizujemy go po to, aby podatek zapłacić w danym roku od właściwej podstawy opodatkowania (przychód w danym roku minus koszty w danym roku).
Rozliczanie PIT – za 2019r. (dotyczy każdej firmy)
W roku 2020 prawdopodobnie MF uruchomi automatyczne rozliczenie podatników prowadzących działalność gospodarczą
“MF zapowiedziało także, że wraz z początkiem przyszłego roku usługa będzie dostępna (do rozliczeń za 2019 r.) dla osób fizycznych, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą i składają PIT-36, PIT-36L, a także płacących zryczałtowany podatek dochodowy tj. rozliczających się na PIT-28”
Nie jest to jednak pewna informacja – w związku z czym będziemy Państwa informować na bieżąco o przewidywanych zmianach w tym temacie.
Deklaracjami PIT za rok 2019 i ich rozliczaniem zajmiemy się po 20. stycznia 2020r.
Zapowiedź MF w sprawie automatycznego rozliczenia podatników prosimy potraktować bardziej jako żart – MF nie posiada wystarczających danych do realizowania tego typu rozliczeń i zapewne w ciągu najbliższych dni wydany zostanie komunikat prostujący stanowisko MF w tej kwestii. Jeżeli Ministerstwo na podstawie dostępnych danych będzie przygotowywać rozliczenia PIT-36 i PIT-36L, to pominięte zostaną faktury/rachunki od nievatowców oraz koszty pracownicze i koszty delegacji – co z pewnością spowoduje błędne wyliczenia i deklaracje podatkowe.
Deklaracje PIT dla pracowników/zleceniobiorców za 2019r. (dotyczy każdej firmy)
Jeśli zatrudniali Państwo osoby fizyczne w swojej firmie lub wypłacane były osobom fizycznym wynagrodzenie z tytułu umowy o prace, umowy zlecenie lub należności z praw majątkowych (dywidendy), należy sporządzić odpowiednią deklarację PIT (PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR) a następnie wysłać ją do Urzędu Skarbowego w terminie do 31 stycznia 2020 r. Sporządzaniem tego typu deklaracji zajmiemy się po 20. stycznia 2020r.
Po wysłaniu deklaracji do Urzędu Skarbowego, kopię deklaracji należy przesłać osobie fizycznej do 2 marca 2020 r. (ostatni dzień lutego 2020 r. przypada w sobotę, co oznacza, że zgodnie z Ordynacją podatkową za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy).
Z racji tego, że formularz PIT został przez Ministerstwo zaktualizowany w grudniu (16.12) – programy księgowe na tę chwilę nie posiadają aktualnego formularza. W związku z tym jako biuro rachunkowe formularze PIT za pracowników będziemy Państwu rozsyłać dopiero po 20. stycznia 2020r.
O tym, czy mają Państwo obowiązek sporządzenia deklaracji PIT-11, PIT-R, PIT-4R lub PIT-8AR poinformujemy 20. stycznia 2020r. Jeżeli nie otrzymają Państwo w tym dniu informacji o takim obowiązku oznacza to, że nie dotyczy on Państwa firmy.
CHĘĆ ZMIANY OPODATKOWANIA: skala podatkowa <-> podatek liniowy (dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych)
Chęć zmiany opodatkowania swojej działalności gospodarczej należy zgłosić w terminie do 20. dnia następującego miesiąca po miesiącu, w którym osiągnięto przychód. Oznacza to, że jeżeli ktoś chce zmienić opodatkowanie swojej działalności gospodarczej (z podatku liniowego na skalę podatkową; lub odwrotnie) to musi sporządzić i wysłać oświadczenie o tym fakcie do Urzędu Skarbowego maksymalnie do 20. lutego.
Jeżeli potrzebują Państwo w tym zakresie konsultacji lub potrzebują Państwo wzoru oświadczenia, które należy złożyć do Urzędu Skarbowego – prosimy o kontakt.
Jeżeli Państwa firma nie zamierza zmieniać formy opodatkowania – nie należy w tej kwestii składać żadnego oświadczenia ani dokonywać jakichkolwiek zmian.
Podwyżka płac minimalnych od 2020 roku (dotyczy każdej firmy)
Rada Ministrów ustaliła, że w 2020 roku minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosiło 2600 złotych. To 350 złotych więcej, niż wynosi minimalna pensja w bieżącym roku (2250 złotych), co oznacza wzrost o 15,6 proc. Powiązana z wysokością minimalnej pensji stawka godzinowa została ustalona na poziomie minimum 17 złotych. Prosimy o stosowanie się do przepisów dotyczących minimalnego wynagrodzenia. Jako biuro rachunkowe nie weryfikujemy wysokości wynagrodzenia ani jego zasadności – w związku z czym nie ponosimy odpowiedzialności za działania dokonywane w tej kwestii przez właścicieli firmy.
ARTYKUŁ OPRACOWAŁ:
Autor: Kamil Jakub Al Janabi
Stanowisko: Główny Księgowy
Dział Płatności i Rozliczeń BlackGroup.pl
————
E-mail: bok@blackgroup.pl