UWAGA! Od 1 października każdy przedsiębiorca ma obowiązek dostosować się do nowych przepisów w zakresie nowego JPK_VAT.
UWAGA! Prosimy pamiętać, że biuro rachunkowe nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowe ustalenie kodu GTU na danej fakturze. W przypadku braku oznaczenia GTU, mimo takiego obowiązku, biuro rachunkowe może nie wychwycić danej sytuacji i nie ponosi odpowiedzialności w związku z brakiem odpowiedniego kodu GTU na Państwa fakturze sprzedaży.
Odpowiedzialność za wystawienie faktury sprzedaży oraz jej prawidłowość ponosi osoba wystawiająca daną fakturę. Zgodnie z nowymi przepisami kara za jeden błąd na wystawionej fakturze sprzedaży wynosi 500 zł / za każdy stwierdzony błąd. Bardzo prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na kody GTU i kody transakcji.
Od 1. października zmienił się sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Od 1. października rozszerzono zakres danych wykazywanych w części ewidencyjnej plików JPK_VAT oraz połączone zostały z deklaracją VAT.
Nowa ewidencja musi zawierać oznaczenia identyfikujące przedmiot opodatkowania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług, których sprzedaż jest szczególnie narażona na nadużycia oraz oznaczenia pozwalające na identyfikację czynności podlegających opodatkowaniu objętych szczególnymi procedurami rozliczenia podatku przewidzianymi w ustawie.
Co to konkretnie zmienia?
Niektóre z faktur sprzedaży oraz faktur zakupu muszą zostać odpowiednio opisane.
Co konkretnie muszę robić?
- Opisujemy fakturę zakupu, o ile jest to konieczne.
- Opisujemy fakturę sprzedaży, o ile jest to konieczne.
- Na fakturze sprzedaży wpisujemy KOD GTU, o ile jest to konieczne.
Faktury zakupu – jak oznaczać?
Oznaczenie faktury zakupu:
– MK – faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy
– VAT-RR – faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy
– WEW – dokument wewnętrzny
W większości przypadków faktura zakupu nie będzie podlegała opisowi, o ile nie spełnia ona powyższych warunków.
JAK OZNACZAĆ FAKTURĘ ZAKUPU?
W przypadku dostarczania dokumentów papierowo:
– prosimy o oznaczanie faktur zakupu powyższymi kodami w prawym górnym rogu.
W przypadku dostarczania dokumentów elektronicznie:
– poprzez aplikację Investment APP – prosimy o zamieszczanie informacji w tytule pliku (danej faktury) lub bezpośrednio na fakturze (w jej prawym górnym rogu)
– poprzez korespondencję mailową/archiwum RAR – prosimy o zamieszczanie informacji w tytule pliku (danej faktury) lub bezpośrednio na fakturze (w jej prawym górnym rogu)
Brak wskazanego powyżej opisu będzie skutkował brakiem uwidocznienia kodu w ewidencji.
Faktury sprzedaży – jak oznaczać?
Oznaczenie faktury sprzedaży:
– RO – Dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących (RAPORTY KASOWE z kas fiskalnych!!!)
– FP – Faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy (FAKTURA DO PARAGONU!!!)
– WEW – Dokument wewnętrzny
JAK OZNACZAĆ FAKTURĘ SPRZEDAŻY?
W przypadku dostarczania dokumentów papierowo:
– prosimy o oznaczanie faktur sprzedaży powyższymi kodami w dowolnym, widocznym miejscu na fakturze sprzedaży (może to być w polu UWAGI).
W przypadku dostarczania dokumentów elektronicznie:
– poprzez aplikację Investment APP – prosimy o oznaczanie faktur sprzedaży powyższymi kodami w dowolnym, widocznym miejscu na fakturze sprzedaży (może to być w polu UWAGI).
– poprzez korespondencję mailową/archiwum RAR – prosimy o oznaczanie faktur sprzedaży powyższymi kodami w dowolnym, widocznym miejscu na fakturze sprzedaży (może to być w polu UWAGI).
Brak wskazanego powyżej opisu będzie skutkował brakiem uwidocznienia kodu w ewidencji.
Wskazanie szczególnej procedury sprzedaży:
– SW – sprzedaż wysyłkowa (Art. 23 Ustawy o VAT)
– EE – usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne (Art. 28k Ustawy o VAT)
– TP – powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów (Art. 32 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT)
UWAGA! TP – czyli podmiot powiązany (rodzina, to samo gospodarstwo domowe, wspólnik, powiązanie kapitałowe, osobowe). Moment istotności dla oceny występowania powiązań między kontrahentami TP – należy takiej oceny dokonać każdorazowo na moment DOSTAWY TOWARÓW lub WYKONANIA USŁUGI, względnie na moment OTRZYMANIA PRZEDPŁATY (ZALICZKI).
– TT_WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w ramach trójstronnej transakcji
– TT_D – dostawa towarów w ramach transakcji trójstronnej (Rozdział 8 Dział XII Ustawy o VAT)
– MR_T – marża (usługi turystyczne) (Art. 119 Ustawy o VAT)
– MR_UZ – dostawa towarów używanych (Art. 120 Ustawy o VAT)
– I_42 – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (procedura 42)
– I_63 – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (procedura 63)
– B_SPV – transfer bonu jednego przeznaczenia (art. 8a ust. 1 Ustawy o VAT)
– B_SPV_DOSTAWA – bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika (art. 8a ust. 4 Ustawy o VAT)
– B_MPV_PROWIZJA – transfer bonu różnego przeznaczenia (art. 8b ust. 2 Ustawy o VAT)
– MPP – mechanizm podzielonej płatności
JAK OZNACZAĆ FAKTURĘ SPRZEDAŻY?
W przypadku dostarczania dokumentów papierowo:
– prosimy o oznaczanie faktur sprzedaży powyższymi kodami w dowolnym, widocznym miejscu na fakturze sprzedaży (może to być w polu UWAGI).
W przypadku dostarczania dokumentów elektronicznie:
– poprzez aplikację Investment APP – prosimy o oznaczanie faktur sprzedaży powyższymi kodami w dowolnym, widocznym miejscu na fakturze sprzedaży (może to być w polu UWAGI).
– poprzez korespondencję mailową/archiwum RAR – prosimy o oznaczanie faktur sprzedaży powyższymi kodami w dowolnym, widocznym miejscu na fakturze sprzedaży (może to być w polu UWAGI).
Brak wskazanego powyżej opisu będzie skutkował brakiem uwidocznienia kodu w ewidencji.
KODY GTU stosowane przy sprzedaży towarów:
- GTU_01 – napojów alkoholowych;
- GTU_02 – benzyn lotniczych, benzyn silnikowych, gazu płynnego, olejów napędowych;
- GTU_03 – oleju opałowego;
- GTU_04 – wyrobów tytoniowych;
- GTU_05 – odpadów;
- GTU_06 – urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich;
- GTU_07 – pojazdów oraz części samochodowych;
- GTU_08 – metali szlachetnych oraz nieszlachetnych;
- GTU_09 – leków oraz wyrobów medycznych;
- GTU_10 – budynków, budowli i gruntów;
Kody GTU stosowane przy sprzedaży usług:
- GTU_11 – w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych;
- GTU_12 – o charakterze niematerialnym (np. doradcze, księgowe);
UWAGA!! GTU-12 – to również usługi :
- doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo związane z zarządzaniem): 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19,
- księgowe: 69.20.2
- prawne: 69.1
- zarządcze: 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1
- marketingowe: 73.11.12
- firm centralnych: 70.1
- reklamowych: 73.1
- badania rynku i opinii publicznej: 73.2
- badań naukowych i prac rozwojowych: 72.
- usług szkoleniowych: 85.
- GTU_13 – transportowych i gospodarki magazynowej.
W przypadku braku możliwości określenia odpowiedniego GTU, prosimy o zapoznanie się z Nomenklaturą Scaloną – w celu ustalenia odpowiedniego GTU: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/cn/index.html
W przypadku braku możliwości ustalenia prawidłowego kodu GTU na podstawie Nomenklatury Scalonej CN jedyną możliwością, która wskaże nam prawidłowe stanowisko w zakresie danego wyrobu/usługi jest wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej – na tego typu informację oczekuje się około 90 dni. W przypadku jeżeli mamy sporządzić wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej w Państwa imieniu będzie to usługa dodatkowo płatna, w zależności od skomplikowania zagadnienia/problemu.
ARTYKUŁ OPRACOWAŁ:
Autor: Kamil Jakub Al Janabi
Stanowisko: Główny Księgowy
Dział Płatności i Rozliczeń BlackGroup.pl
————
E-mail: bok@blackgroup.pl